Understanding Psychology

"Split- brain operations. In a normal brain, the two hemispheres communicate through the
 corpus callosum.  Whatever occurs on one side is communicated to the other side.
 Some people have grand mal seizures. Separating the brain hemispheres lessens 
the number and severity of seizeiurs. As a result the person has a split brain"



Tack och lov att jag har varit här i 8 månader nu så att jag mäktar med att läsa alla dess tunga texter i Psykologi och Law. Jag hade aldrig klart av det i höstas. Vi svenskar är generellt bra på engelska men personligen så var jag tidigare obekväm med att prata engelska och översatte allting från svenska till engelska i mitt huvud. Hemma i Sverige har jag alltid tyckt att jag har varit ganska bra på engelska (jag har glidit runt med ett MVG) men när jag först anlände till Indiana så kände jag mig som en sopa, visst det var extremt där med massa slang och helt förunderliga uttryck men det kändes verkligen som att alla pratade jätte fort och att jag pratade långsammare än vad en snigel rör på sig. Jag snubblar fortfarande på något ord då och då men det är helt normalt, annars så händer det faktiskt ofta att människor som aldrig har träffat mig förr blir chockade när jag säger att jag är en utbytesstudent eftersom de inte kan höra min accent. Så nog utvecklas man mycket i sitt språk av att bo i ett land ett år. 





Men på tal om det citat som jag började mitt inlägg så finner  
jag det sjukt intressant faktiskt! Hur hjärnan kan fungera även fast vänstra och högra halvan 
jobbar helt separat med varandra.



Är du en nörd som jag så rekommenderar jag dig att 
spana in video klippet nedan, jätte fascinerande!
















P.s Min vän Jordan som vi hade överraskningsfesten för blev överraskad
här kommer lite bilder från gårdagen;



Blonds vs. brunettes











Födelsedags pojken



Kommentarer
Postat av: Lovisa

Cool kille!

2009-04-21 @ 20:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0