Här är det vår!

Alla ni som tyckte synd om mig innan för att det var så kallt här innan kan slappna av för nu är det vår här! sjukt lustigt all snö smälter bort, vägarna är rena från all snö och is det har varit mellan 10 och 15 + grader och det luktar gräs.




Idag så har jag för första gången på 9 månader pluggat. Och jag har inte ens pluggat mycket bara totalt kanske två timmar eftersom att jag har två prov i morgon i Psykologi och Lagar, vilket är om jag ska vara helt ärlig riktigt svårt, alla dessa nya termer och allt vad det är men det är också väldigt intressant. Tanken är lite sjuk för mig när jag tänker på hur lite jag har pluggat på de senaste månaderna. Jag är van vid att plugga tre timmar varje dag oavsett om det är helg eller vardag. Förra året började jag plugga inför ett prov en och en halv vecka innan provdagen, jag gjorde liksom upp scheman för mina lördagar och söndagar så att jag skulle kunna plugga så mycket och så effektivt som möjligt.

För att sammanfatta det hela, jag är en nörd. Men det är något positivt enligt mig! Jag pluggar heller varje dag och får fina betyg än att spendera all min tid på kortsiktiga saker. Jag vet att alla tycker olika om detta och tycker att jag är extrem men jag gillar att prestera i skolan. Det är något som är viktigt för mig, jag är jätte exalterad över min framtid! Jag tror att jag har många roliga år framför mig, jag gillar att göra upp planer och planera...Jag har faktiskt gjort upp en 4 års plan för mig och min framtid. Känns spännande tycker jag.

Fast jag har ju dock varit väldigt lat på att plugga här i USA men det beror på att det helt enkelt är sällan man behöver plugga här. Här är det mer läxor (massor med läxor dock!) och extra credit uppgifter vilket är väldig enkelt och läxorna hinner jag oftast klart med i skolan. När det väl är dags för prov så får man veta det cirka två dagar innan provet (så även om man skulle vilja så är det svårt att faktiskt plugga stenhårt inför ett prov) sedan är majoriteten av alla prov uppbyggda med "sant eller falskt" frågor eller "matcha fråga med svar" och vanligast 4 små frågor där du måste kunna hela svaret.

Så om man har i Sverige problem med alla de där reflektions uppgifterna (som jag älskar) så kan jag råda er att flytta till USA för här behöver du bara sitta med på lektionerna och lyssna och sedan bara kryssa i rätt svar i en ruta så får du ett A.


Jag får erkänna att man blir riktigt bortskämd men jag kuggar nog snabbt in i mitt normala plugg tempo när jag börjar igen till hösten.


Jag kanske borde förklara för er vad "extra credit" är för något. Det är till att börja med det fånigaste jag har hört talas om och jag är glad att vi inte har det i Sverige. Det är fåniga uppgifter som du gör och då får du ditt betyg höjt, det kan vara att köpa in servetter till klassrummet, bjuda på kakor, ta med något ätbart, fylla i en rebus, göra ett korsord, ta med sig ett papper som någon vuxen har signerat till din lärare, kopiera några papper...det kan vara allt mellan himmel och jord. Okej, det är simpelt men det är också så fånigt. Tro mig det är ingen prestation att få bra betyg här.
 



Kommentarer
Postat av: Liiin

Tur att du inte har ändrat dig så mycket därborta iallafall ;)

DOCK så borde du ha mer tid till att mejla dina vänner när du nu inte pluggar så mycket. Kan man tycka. Tur för dig att jag är förstående.

Men jag vill ha en personlig update snart. Och en planering inför sommaren!

2009-02-10 @ 08:57:45
Postat av: Caroline

Haha det verkar verkligen som att dom gör allt för att vara annorlunda! Men men, saknar dig gumman!

2009-02-10 @ 21:35:56
Postat av: Joel

Det är kul att höra att vi är ganska lika. Det är kul att planer för sin framtid. Att se på alla möjligheter framtiden har att ge. Jag kommer särskilt ihåg när klasskompisarna inte hade bestämt vad dom skulle gå på gymnasiet några dagar innan valet i 9:an. Själv började man fundera när man gick i 7:an.

2009-02-10 @ 23:12:37
Postat av: Lovisa

Jag tycker det är bra att du har en plan, känns stabilt! Önskar att jag hade en också! Men icket! Det lär väl bli en överaskning... :P

2009-02-11 @ 19:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0